Czas na ekologiczne prezenty!

2022-12-14

Co trzeci z nas rozważa opcję ekologicznego prezentu, myśląc o tegorocznych upominkach świątecznych. Za ekologiczny uznajemy prezent przyjazny środowisku (42%), nadający się do recyklingu (34%) czy wykonany z naturalnych materiałów (32%). Planując ekologicznie prezenty bierzemy pod uwagę kosmetyki (34%) i książki (30%) oraz karty podarunkowe (27%) – wynika z badania1 SW Research przeprowadzonego na zlecenie NEPI Rockcastle, właściciela m.in. olsztyńskich galerii handlowych. Co ciekawe lokalnie myślimy podobnie i dopiero w czwartej kolejności zwracamy uwagę na pochodzenie czy miejsce produkcji potencjalnego prezentu pod choinkę.

Święta Bożego Narodzenia to wyjątkowy czas i mało kto wyobraża sobie ten czas bez jakichkolwiek prezentów. Coraz częściej jednak zwracamy uwagę na trafność upominku i na to, czy obdarowywany z niego skorzysta. Jak pokazuje badanie, ekologiczność i użyteczność świątecznych prezentów będą w tym roku dla Polaków szczególnie ważne.

Planując tegoroczne upominki świąteczne blisko 3 na 10 Polek i Polaków rozważa opcję ekologicznego prezentu (9% - zdecydowanie, 20% - raczej), a prawie 33% nie myślała o tym do tej pory.

Ekologiczny prezent, czyli jaki?

W przypadku definiowania prezentu ekologicznego, najczęściej wskazujemy na przyjazność środowisku (42%). Rzadziej wybieramy opcje takie jak: możliwość recyklingu (34%), wykonanie z naturalnych materiałów lub składników (32%), możliwość wielokrotnego użytku (27%) i wykonanie z biodegradowalnych surowców (25%). 18,6% z nas jako ekologiczny wskazuje prezent wykonany własnoręcznie. Produkty lokalne jako opcję eko prezentu wymienia jedynie 11,7% badanych, rzadziej niż prezenty vintage czy second hand (12%). Jeszcze mniej, bo 8% Polaków i Polek zwraca uwagę na produkty handmade. Respondenci z Warmii i Mazur2 z kolei najczęściej łączą ekologiczność upominku z przyjaznością środowisku, naturalnymi materiałami/składnikami (15%) i wielokrotnym użytkowaniem (14%).

Weryfikacja ekologiczności

Celem weryfikacji, czy dany produkt faktycznie jest ekologiczny, najczęściej sprawdzamy jego skład (54%), a nieco rzadziej rodzaj opakowania (38%) i certyfikaty (35%). Do mniej popularnych metod zaliczamy

sprawdzanie pochodzenia lub miejsca produkcji (31%) oraz tego, czy marka jest ekologiczna (28%). Co dziesiąty z nas wierzy w deklaracje producenta bez samodzielnych weryfikacji (11%).

Planując ekologicznie prezenty, przeważnie bierzemy pod uwagę kosmetyki (34%) i książki (30%). Rzadziej wskazujemy produkty takie jak: karty podarunkowe (27%), odzież (24%) oraz zabawki (21%). Choć w woj. warmińsko-mazurskim preferujmy nieco inne opcje. Najczęściej myślimy o książkach (33,3%), co ciekawe na drugim miejscu wymieniamy odzież (30%), a na trzecim - karty podarunkowe (22,4%).

Pakowanie prezentów

Większość z nas uważa, że prezent ekologiczny powinien być opakowany, przy czym częściej niż co trzecia osoba uzależnia opakowanie od możliwości recyklingu (36%). Wciąż jednak dla wiele Polek i wielu Polaków ważne jest pakowanie prezentów bez względu na ekologiczny charakter (24%). Dla trzech osób na dziesięć dodatkowe opakowanie jest zbędne, zaś co dziesiąta wskazuje, że i tak trafi ono do śmieci. Podobny głos mają w tej sprawie respondenci z Warmii i Mazur.

Do pakowania prezentów najczęściej (również w naszym regionie) wykorzystujemy powtórnie materiały lub torby, które przechowujemy w domu z innych okazji (57%). Rzadziej korzystamy z nowo kupionego kolorowego papieru dekoracyjnego (27%) lub nowo kupionych papierowych toreb bez nadruków (19%).

„Obdarowywanie prezentami to wciąż ważny rytuał świąteczny. Cieszę się, że myśląc o upominkach coraz częściej zwracamy uwagę na ekologię. Biorąc jednak pod uwagę, że co trzecia osoba nie myślała jeszcze o planowaniu tegorocznych prezentów świątecznych warto, aby zastanowiła się nad taką opcją. Nasze badanie zwróciło uwagę na ten aspekt, więc Ci, którzy jeszcze nie myśleli o byciu przyjaznym środowisku, mają szanse przemyśleć chociażby aspekt pakowania, który dla wielu pozostaje ważny” - podkreśla Natalia Tur, Regional Marketing Manager z NEPI Rockcastle.

W Galerii Warmińskiej od 12 grudnia trwa Targ Wujaszków z regionalnymi wyrobami, które z powodzeniem są inspiracją na ekologiczny prezent. Ponadto na poziomie +1 warto poszukać wyspy z opcją pakowania prezentów w stylu ekologicznym. Do wyboru klienci mają papier i pudełka kraftowe, naturalne wypełniacze i sznurki oraz naturalne dekoracje, np. z suszonych pomarańczy i orzechów, które można ponownie wykorzystać jako stroiki.

W grupie NEPI Rockcastle, do której należą olsztyńskie centra handlowe: Galeria Warmińska i Aura Centrum Olsztyna, od kilku lat podejmowane są ekologiczne inicjatywy, by wspierać środowisko naturalne. Jedną z nich jest kampania "Nie bądź plastik" edukująca konsumentów, jak odpowiedzialnie podchodzić do opakowań plastikowych, dostarczająca inspiracji, jak żyć bardziej eko na co dzień. Tylko w tym roku klienci mieli okazją wziąć udział w warsztatach tworzenia woskowijek (alternatywy dla opakowań plastikowych), warsztatach robienia kokedam oraz akcji sadzenia 4000 drzew z Nadleśnictwem Kudypy.

Warmińska Aura #poprawsobienastrój

***

GALERIA WARMIŃSKA

Galeria Warmińska przy ul. Sikorskiego jest kultowym miejscem na mapie Olsztyna. Dzięki wyjątkowej architekturze, nawiązującej do tradycyjnego warmińskiego budownictwa odwiedzana jest również przez turystów. Na powierzchni użytkowej około 41 500 m² znajduje się 170 sklepów znanych i cenionych w kraju i na świecie marek, wiele butików ma tu jedyne sklepy w regionie, kino, kawiarnie, restauracje, klub fitness, salon zabaw dla dzieci, a także amfiteatr i parking z 1200 miejscami. Galeria jest przyjazna mamom i małym dzieciom: posiada trzy przytulne pokoje, w których można nakarmić czy przebrać dziecko, w strefie restauracyjnej do dyspozycji mam są bezpłatne mikrofalówki. Galeria Warmińska niemal co tydzień przygotowuje imprezy np. pokazy mody, koncerty czy imprezy propagujące zdrowy styl życia.

Właścicielem i zarządcą Galerii Warmińskiej jest NEPI Rockcastle sp. z o.o. Więcej na https://www.galeria-warminska.pl

AURA CENTRUM

Aura Centrum Olsztyna leży w sercu miasta, tuż obok najważniejszych urzędów i instytucji województwa warmińsko-mazurskiego, zaledwie krok od Starego Miasta. Jest to centrum nowoczesne i przyjazne odwiedzającym, w którym panuje spokojna atmosfera. Na powierzchni użytkowej 25 tys. m² mieści się prawie 100 punktów handlowych i gastronomicznych oraz nowoczesne Kino Helios, mające 8 sal kinowych i mogące pomieścić ponad 1900 miłośników dużego ekranu. W Aurze znajduje się duży market spożywczy i apteka. Oprócz sklepów i lokali restauracyjno-kawiarnianych w Aurze działa uwielbiana przez dzieci biblioteka Abecadło, mieści się tu także ceniona w mieście szkoła muzyczna.

Właścicielem i zarządcą Aura Centrum Olsztyna jest NEPI Rockcastle sp. z o.o. Więcej na http://www.auracentrum.pl/

Kontakt dla mediów:

Izabela Sałamacha, mail: i.salamacha@corevalues.pl, tel.: +48 609 900 492